CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tok Dan Opah

Tok Dan Opah

Assalammualaikum...

Selamat datang ke blog Shahir+Adira=Shahira.. Kami ingin berterima kasih kerana sudi melihat blog ini.. Kami admin mengalu-alukan semua agar sentiasa memasuki blog ini dan melepak di blog ini..Terima kasih buat Yunie Zahan kerana sudi berkongsi novel "September Musim Cinta"...Sebarang komen atau apa2 saja tulisla di Jom Chat...

Shahir dan Adira

Shahir dan Adira

-: B!LA C!NTA :-

-: B!LA C!NTA :-

-:Bahagia melihat mereka bahagia:-

-:Bahagia melihat mereka bahagia:-

~WELCOME~

Bio Shahira

Bio Shahira

SHAHIRA

SHAHIRA
ADIRA & SHAHIR

Love Shahira

Birthday Shahir

Birthday Adira

-: ShahiraZONE :-

AKUJANJI SHAHIRATICS..ekekeke kalau x tepati bkn shahiratics sejati..

Sebab admin sayang sgt dgn Kg Shahiratics, Tok Ketua, Penolong Tok Ketua n penduduknya...so ada beberapa isu admin nk bangkitkan di sini. Tak semua org suka apa yg kite suka, so kene sentiasa berhemah sentiasa k.

Sebagai warga kampung Shahiratics yg sejati, anda diminta mematuhi arahan-arahan berikut;-

1. MEROYAN

- Sila royan dgn berhemah. Dilarang mengekspresikan perasaan diri yang keterlaluan sama ada gembira atau sedih atau dlm ertikata lain meroyan, merobuk di kampung/umah lain selain di kg shahiratics. (Cth kampung/umah lain; Shahir af8, Adira fan club, wall mak anum, wall kak nam etc...)

- Kene fikir jgk sensitiviti n perasaan org lain.

2. EDIT GAMBAR

- Org kg shahiratics mmg kreatif, tak dinafikan lg. Tapi, sebarang gambar2 yg diedit perlulah menepati piawai yang telah ditetapkan, atau admin akan delete.

i) tiada sebarang gambar2 edit yang keterlaluan (seperti berpelukan, badan lain muka lain; badan sheila majid, muka adira-tidak dibenarkan sama sekali)

-Kalo nk edit gambo org tu...pandai2 la mintak kebenaran ye...

3. TAG/MENEMPEK GAMBAR/VIDEO

- dilarang menampal atau men'tag' sebarang gambar shahira di wall pihak lain terutama wall umum sepetri wall mak anum dan wall kak nam tanpa kebenaran admin shahiratics (p/s: kami memahami keinginan anda untuk berkarya dan berkongsi kegembiraan tetapi tidak semua yang setuju dengan kegembiraan dan kekreatifan kita berkarya).

- Tag berpada2..kalau gmbar Shahira berdua tu tak perlulah tag d page Shahir Af8 cthnye...or pada keluarga mereka. Tag/tempek ikut kesesuaian lah ye. Jgn la kat wall mak anum tag gambar Adira lak cthnye.

4. KREDIT GAMBAR/VIDEO

- sebarang gambar/video yg diambil dari pihak ketiga, sila kreditkan nama pihak terbabit.

5. TETAMU TAK DIUNDANG

- apabila ada tetamu yang tidak diundang datang, sambut mereka dgn sennyuman, bentangkan kapet merah siap dgn bunga manggar or tarian naga ke skali walau kita tak tahu apa tujuan mereka.

- apa jua provokasi yang cuba dicetuskan oleh pihak lain jgn mudah melatah. Jika masih rasa marah..tekan tanda =)

6. SPEKULASI

- dilarang membuat spekulasi tanpa mengetahui cerita/keadaan sebenar walaupun di dalam hati kita punya taman bunga sebesar alam.

- dilarang 'copy & paste' atau'print screen' apa2 jua perbualan dari pihak lain tanpa mengetahui apa yang diperkatakan..

- nk CSI pun, jgn la terang-terangan sgt...coverline skit k

7. KUTUKAN/PROVOKASI/PERGADUHAN

- Jangan cpt melatah...kite relax je org nk kata apa. Ingat moto KG. CHILL & IGNORE =)

- Dilarang wujudkan sebarang pergaduhan di Kg. Jika ada..pandai2 lah sejukkan/tenangkan keadaan ye. kalau ada org baru yg masih tak faham konsep di kg kite...sila2 lah tunjuk ajar ye.

- tidak dibenarkan mencetuskan pergaduhan/perbalahan/ atau apa2 yang menyebabkan perasaan tidak senang kpd sesiapa jua yg membaca. sebelum berkata atau menulis apa2..fikirkan perasaan org yg membaca dgn meletakkan diri sendiri di tempat org yg diperkatakan..

8. KERAHSIAAN/ISU SENSITIF

- isu2 sensitif dan rahsia kg.. jika ada perkara2 yg terpaksa diperap dalam peti besi yg dirahsiakan lokasinya bukan la bermakna admin xnak kongsikan ngan org kg terchenta nie tapi itu adalah untuk tujuan keselamatan dan keamanan kg tercinta nie n menjaga keselamatan pihak2 yg berkenaan.. org2 kg yg sejati mesti faham kan? Tapi kami cuba sedaya upaya berikan sajian menarik utk semua ..

9. NAMA SHAHIRATICS

- Sapa2 yg pakai nama fb ada shahiratics tu...pandai2 la behave ye, lg2 kat umah/kg org lain...korng bawak nama shahiratics, so kalo buat apa2 ramai yg melihat...lg2 kalo wat salah. jgn nnti hnya kerana nila setitik rosak susu sebelanga...k =)

**Admin cuba buat yg terbaik utk semua..utk Kampung Shahiratics, org2 kg n tak lupa juge buat SHAHIRA kesayangan kite. Harap semua leh beri kerjasama ye... Ni semua utk kesejahteraan kg.. =)

SAYANG SHAHIR+ADIRA=SHAHIRA

SAYANG KG SHAHIRATICS

SAYANG WARGA SHAHIRATICS SEMUA

CHILL & IGNORE

ANYTIME ANYWHERE

September Musim Cinta

September Musim Cinta

Selasa, 26 Oktober 2010

SEPTEMBER MUSIM CINTA-BAB 23

“Tepi lah!!”Suha menepuk buntut Ahmad.Ahmad menepis tangan Suha yang sudah tersedia memukulnya.Dia berganjak dari depan televisyen.Dari tadi dia mundar-mandir di situ.Suha menjeling tajam padanya sambil menjamah keropok keping yang digorengnya tadi.Suha yang sangat asyik menonton naik baran juga dibuat kerana mengganggu penglihatannya.Ahmad memandang Suha.Dia tersengeh.Lupa dia saat itu adiknya sedang ralid dengan drama kesukaanya petang itu.SIONG.Ahmad berlalu ke dapur pula.Tidak senang duduk dibuatnya.Ada gundah yang mengacau jiwanya.

Mak Anum yang tengah mengacau air,menoleh sambil melihat gelagat anaknya, Ahmad yang tidak keruan itu.Diperhatikannya lama.

“Mak tengok macam ada yang tak kena je nih…..kenapa?”Soal Mak Anum yang masih menanti jawapan dari Ahmad.Ahmad hanya senyum.Dia mengacau lagi air didalam teko diatas meja makan itu.Dua beranak ini bertentang mata.Ahmad datang menghampiri ibunya.Dia duduk dikerusi berdepan dengan Mak Anum.Jari telunjuknya menggores-gores meja.Terkadang menggaru lehernya yang tidak gatal itu.

“Ada yang tak kena ni kan….apa..?Cakaplah….”Mak Anum tenang menanti jawapan.Dia kenal benar dengan anak jantannya itu.Dahi berkerut-kerut.Muka kelat mengukir senyum,kegelisahan itu terpancar diwajahnya.

“Ada apa nih…cakaplah…”Mak Anum setia menanti.Dia menarik kerusi dan duduk ditepi Ahmad.Ahmad masih menggores-gores jarinya di meja makan.

“Ishhh..janganlah buat cam tuh,sengal gigi mak lah!!”Mak Anum menepuk tangan Ahmad.Berhenti dia berbuat begitu.Kedua-dua keningnya terangkat.Bergaris-garis dahi Ahmad saat itu.

“ermmm…..Mak..!!”Suaranya terputus di situ dan digaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu.Dia tunduk dan sesekali melirik matanya pada Mak Anum.

“Apa….cakaplah!!”Mak Anum menanti penuh kusyuk.

“ermmm……erm…………..”Dia menggaru-garu lagi kepalanya,bibirnya seperti biasa diketap-ketapkannya..

“Apa…cakap la cepat…ishh…”Mak Anum meninggikan suara.Ahmad tetap menggaru kepalannya berulang-ulang kali.Tidak tahu mahu dimulakan bicara.Senyap seketika.Namun dua beranak ini sesekali bertembung mata.

“Apa……cakaplah…..Mak dengar nih..”Kata Mak Anum setia menanti.

“Mak!Pinangkan Siti untuk Abang..!?!”Sangat jelas butir-butir ayat dari Ahmad.Tertelan jua air liurnya itu.Begitu juga dengan Mak Anum.

“Hah??Apa?!”Mak Anum sentap.Air yang dicurah kedalam cawan terbabas dek kata-kata Ahmad.Tumpah.Ahmad bangun dari duduknya dan segera mencapai kain pengelap di kerusi sebelah kirinya.Cepat-cepat dia membantu mengelap air yang tertumpah tadi..Mak Anum terpinga-pinga sambil menggaru kepalanya juga.Mak Anum bangun dari tempat duduknya pula.Dekat dia menghampiri Ahmad.

“Demam ke apa kau ni Bang…?”Tangan Mak Anum menyentuh dahi Ahmad.Hampir-hampir tidak percaya orang tua itu dengan kata-kata anak sulungnya itu.

“Mak ni orang cakap serius…kata demam pulak….”Kata Ahmad.Dia melangkah ke sinki membasuh kain pengelap tadi dan datang kembali menarik cawan dekat dengan tangan ibunya yang duduk semula dikerusi.Dia meneguk air kopi yang telah diisi tadi sambil diperhati oleh Mak Anum.Lega.Dia sudah melepaskan rasa yang terbuku dihatinya.

“Bang…….bukan ke Siti tuh dah ada yang punya………?”Mak Anum cuba menjelaskan.Panjang helaan nafas mak Anum ketika itu.Ahmad melirik matanya pada Mak Anum sambil menggaru kening kanannya.Gatal.

“Mak Abang tak kira…Abang nak Mak pergi pinang Siti untuk Abang jugak!!”Ahmad semakin berani dengan keinginannya.Tegas kata-kata Ahmad tadi.Dia bangun dari duduknya.Dia menuju keatas rumah.Masuk kedalam biliknya.Mak Anum melihat gelagat anaknya itu.Dia jadi serba salah.Dia juga bangun dari duduknya semula,perasaannya juga bercampur-campur saat itu.Gelisah.Kata-kata anaknya sebentar tadi terjawab dek persoalannya selama ini.Tidak dia menyangka Ahmad masih suka pada Siti.Pernah Ahmad menyuarakan isi hatinya itu setelah beberapa bulan Ermiza memutuskan pertunangan dengan anaknya.Puas dipaksa akhir Ahmad bersuara juga,menceritakan hal sebenar yang berlaku antara dirinya dan Ermiza padanya.Tidak lama dari peristiwa itulah Ahmad menggagahi hatinya berkongsi cerita dengan ibu tersayangnya mengenai hubungannya dengan Siti..Terkejut juga Mak Anum dengan pengakuan Ahmad tentang hubungan itu.Dia sangat teruja mendengar pengakuan Ahmad waktu itu.Namun kesilapan Ahmad meninggalkan Siti dan memilih Ermiza membuat hatinya juga patah.Ingin benar saat itu mahu meminang terus Siti buat anaknya,namun Mak Anum terpaksa menyimpan hasratnya untuk melamar Siti setelah dia sendiri melihat gambar Siti dan Dafi sikit masa dulu dan Ahmad terpaksa menyekat kemahuan hatinya.Tidak jadi Mak Anum pergi merisik Siti waktu itu.Ahmad dengan segeranya mematikan hajat dihati kerana dia sudah berputus harap.Melihat gambar-gambar Siti bersama kekasih baru dan kesahihan kata-kata Yusra dan Najihah yang sebegitu rapat dengan Siti itu memusnahkan impian Ahmad untuk memujuk mahupun menjalinkan semula kasih yang terlerai.Mak Anum terpaksa akur dengan kehendak anaknya.Tidak mahu dipaksa ataupun memaksa.Walau cuba dinasihati menghubungi Siti.Ahmad tetap bertegas dengan pendiriannya.Tidak mahu diganggu gadis itu.Mana mungkin Siti mahu kembali semula memintal kasih dengannya.Kesilapan Ahmad dulu sangat-sangat meremukkan hati Siti.Dia malu untuk mengakui kesilapannya.Apatah lagi mengganggu Siti yang sudah bahagia itu.Namun tidak tahu mengapa sekarang ini Ahmad begitu bertekad dengan keinginan hatinya yang membuak-buak hingga dia tidak peduli Siti yang sudah memiliki kekasih hati.Dia begitu tercabar dengan kepulangan Siti apatah lagi kata-kata Aliff semalam sangat mengganggu fikirannya.

Mak Anum juga tidak senang duduk di dapur.Dia naik ke atas menuju ke bilik Ahmad.Masih mahu mendapatkan kepastian sekali lagi.

“TUKK!!TUKK!!”pintu bilik Ahmad diketuk Mak Anum.

“Bang……”Mak Anum memanggilnya diluar bilik.

“Ye Mak..”Sayup suara Ahmad kedengaran.

“Buka pintu nih..mak nak cakap sikit...”Kata Mak Anum.Ahmad datang membuka pintu biliknya.Mak Anum meluru masuk.Dia menarik lengan Ahmad.Ahmad mengekor saja.Duduk mereka berdua diatas katil Ahmad.Suha asyik berbaring di kerusi depan televisyen rumahnya.Tidak tahu apa-apa.Namun sempat dia mengalih pandangannya itu pada jangkahan ibunya sebentar tadi.

“Pasti ada yang tak kena nih….Ni mesti kes berat nih…..kalau tak mahunya Abang duk mundar-mandir depan aku tadi..hemmmm……jeng.jeng..jeng….”Suha bangun dari baringannya.Perlahan-lahan kakinya menjinjit memijak lantai rumah.Dia datang betul-betul mengendap ditepi pintu bilik Ahmad.Sangat berhati-hati Suha saat itu.Memasang telinganya ditepi langsir bilik itu.

“Abang pasti ke kali nih nak suruh mak pinang Siti??”Soal Mak Anum.

“Mak…Abang nekad kali nih mak..soal Siti setuju atau tidak itu hak dia…pada Abang…inilah masanya….belum cuba belum tahukan mak??!!”Sangat berkeyakinan Ahmad kali ini.Dia tekad.Sudah tidak mahu lagi tenggelam dalam arus yang makin menjauhkan dia dari Siti.

“HAH!!???Abang nak pinang Kak Siti??Biar betul…..Ishhh….cam best jerrr..story nih..ihikkk……”Suha tetap memasang telinganya.Hatinya mula berbunga kembali.Girang mendengar kata-kata Abangnya itu.Tidak peduli lagi soal lain.Terutamanya soal Siti dan Dafi.Suha juga pernah melihat gambar-gambar Siti bersama Dafi dalam facebook Siti dulu.Hatinya juga tidak keruan melihat gambar-gambar itu.Tidak mahu mengkritik atau memujuk kak Sitinya.Bimbang Siti marah pada Farina yang berjanji memegang rahsianya dengan Ahmad sikit masa dulu.Saat ini apa yang difikirannya hanyalah satu!SITI DAN AHMAD!Terpancar jalan yang terang didepan matanya kini.Senyum meleret Suha dari tadi.

“GUPP”Kepala Suha terhantuk dek bucu dinding permukaan tepi pintu bilik Ahmad.Mereka di dalam bilik terpandang.Agak terkejut dan mengintai cari datang dari mana bunyi tadi.Kelihatan Suha sedang menggosok kepalanya yang agak sakit terhantuk.Jelas Suha ada di situ samar-samar sebalik langsir bilik Ahmad.

“Suha!!”Tegas suara Ahmad saat itu.Mak Anum melirik tajam.Suha tersentap malu.Dia tunduk sambil menggosok-gosok kepalanya.

“Buat apa kat situ!!?”Soal Ahmad pada adiknya.Tajam juga renungannya pada Suha.Suha datang mnghampiri mereka.Rasa bersalah berbuku di hati Suha.

“Suha buat apa kat situh!!”Ahmad menyoal sekali lagi.Mak Anum hanya memerhati.Tidak mahu bertanya.Terdetik dihatinya Suha sedang mencuri dengar sebentar tadi.

“Ermmm..sorry..Suha tumpang dengar…ermmm…sorry…”Suha hanya mampu memohon maaf.Dia masih tunduk mengaku kesilapan.

“Abang tak suka Suha buat macam nih…!!”Ahmad bangun menghampirinya.Suha makin kecut,hatinya berdegup kencang.Mak Anum resah.Bimbang diperbuat sesuatu oleh Ahmad pada anak bongsunya itu.

“Abanggg….”Mak Anum cuba menarik lengan Ahmad.Namun tidak sampai dicapai.

“Tengok…!!”Ahmad datang rapat pada Suha.Dia menyelak rambut Suha dan meniup-niup dahi adiknya itu.Suha tunduk dan hatinya menjadi sebak.Dia terus memeluk Ahmad.Tidak tahu mengapa hatinya seperti disiat-siat saat ini.Sebak.Terasa juga seperti menanggung sama apa yang Abangnya rasa.Menyimpan rasa cinta beberapa tahun ini terhadap Siti.Pasti begitu banyak kerinduan yang menggumpal hati..Suha tahu Abangnya sudah tidak mahu terus menyiksa diri.Sudah tiba masanya Ahmad bangkit dari kegagalan cinta lamanya.Dan perlu merebut kembali cintanya yang mungkin sudah tiada buat Siti.

Suha memeluk erat Abangnya itu.Seperti tidak mahu dilepaskan.Sayangnya melimpah-limpah pada Ahmad.Terasa dia sangat disayangi saat itu walau pada mulanya dia menyangka Ahmad datang mahu menampar atau mungkin diherdik sekejap tadi.Namun dugaannya itu salah.Ahmad senyum dan membalas pelukkan darinya.Suha bernafas lega dan tenang dipelukkan Ahmad. Mak Anum senyum sambil menggosok dadanya melihat dua beradik itu.Dia menarik nafas lega.Ada sebak juga yang bertanda dihatinya.

“Maaf bang….”Dalam suara Suha mengukir kata maafnya .Dia sudah menangis.Terharu hatinya mendengar berita itu.Walaupun masih tidak pasti sama ada Siti menerima atau pun menolak lamaran Ahmad.Dia tetap merasa sebak.Padanya ini adalah permulaan yang baik dari Abangnya.Suha melepaskan pelukkan itu.Dia mengelap airmata kegembiraannya.Mak Anum yang memerhati juga sedang mengelap airmatanya.

“Takpelah..Abang tak marah pun..saja je tadi tuh…lain kali tak payah intai-intai…..masuk je lam bilik Abang..”Kata Ahmad.Suha senyum kambing sambil mengelap airmatanya..

“Eleeeh…kalau masuk terus pun pasti Abang marah…”Kata Suha yang mula senyum padanya itu.

“Mana ada..tak marah pun…”Ahmad pula bersuara.Mak Anum senyum menggosok bahu Suha yang datang duduk sebelahnya sebentar tadi.

“Yer ke tak marah….??”Suha mengesat airmatanya yang yang masih berbaki.

“Tak marah laaaaaa…”Ahmad mencubit pipi gebunya itu.Suha menepis.Sakit.Dia menggosok pipinya pula.Agak sakit dicubit Ahmad.

“Eeeeleh..mengada-ngada…dulu Kak Siti ada lam bilik nih Abang marah sakan kat dia!!Inikan pula Suha…..tak tau la Suha macam mana pulak kena marah kalau main serbu masuk jerk..…ntah-ntah kena tendang terus tercampak keluar tingkap tu ha…..ihik!”Suha berseloroh.Jari telunjuknya menuding ke luar tingkap.Mak Anum senyum meleret.Ahmad pun.Terbayang wajah Siti saat itu.Gadis secomel SIti itu memukulnya dengan kotak tisu sewaktu dia cuba memujuknya dan tidak terlepas ingatannya terbayang juga wajah itu mencuit hidungnya sebulan yang lalu.Kerap benar ingatan itu datang mencuit hatinya.Semakin sayang mahu melepaskan Siti begitu saja ke tangan orang lain tanpa mencuba untuk kedua kalinya ini.Namun dia tidak mahu lagi memujuk Siti.Biarlah dia hanya mewaliki ibunya.Andai masih ada cinta buatnya.Pasti Siti akan kembali menyemai kembali taman hatinya yang sekian lama kontang itu.Pun begitu tetap ada kesal yang sangat menebal tatkala dia begitu tegar menyakiti Siti dulu.Cinta yang dicurangi dulu apakah masih ada ruang untuknya kembali.Itulah yang sentiasa mengganggunya akhir-akhir ini.Dia kembali menarik nafasnya yang tidak lega.Wajahnya kembali tegang.Terduduk dia di kerusi tepi meja di biliknya.Suha dan Mak Anum memerhati.Ada sesuatu yang berbuku di hatinya saat ini.

“Kenapa Bang….”Soal Mak Anum.

“Hemmmm…entah la Mak…..”Panjang dihela nafasnya.

“Berdoa banyak-banyak Bang..mohon semoga Allah membuka pintu hati kak Siti buat Abang…..GOOD LUCK!!”Suha bangun dari duduknya.Dia menepuk bahu Ahmad.Kelat Ahmad senyum padanya.

“Suha…jangan bagitau siapa-siapa tau…tak sure lagi nih……”Ahmad memesan pada Suha.

“Laaaa.apa yang tak sure nya….Caiyok!Caiyok!”Kata Suha yang menggenggam tangannya pada Ahmad sambil berkata dalam bahasa Jepun.CAIYOK iaitu BERUSAHA!!Suha senyum.Dia mengenyitkan matanya dan jari telunjuk dan jari hantunya diangkat pada Ahmad sekali lagi.PEACE!!Ahmad menggeleng-gelengkan kepalanya.Senyum. Suha melangkah keluar dari bilik Ahmad.Hatinya berlagu riang.Terasa seperti mahu meroyan.Suka dia dengan apa yang didengarinya tadi.Kedengaran lagu SELAMAT PENGANTIN BARU dari Allahyarhaman Puan Sri Saloma didendangkan oleh Suha menuju ke dapur.Tersengeh Mak Anum dan Ahmad mendengar suara Suha menyanyikan lagu itu.NAKAL!!

“Heiii…Suha..Suha…ada-ada aje la budak tu…”Kata Mak Anum.Mereka sama-sama menggelengkan kepala.Ketawa.

“Apalah Suha tu mak….ahak…nakal tul la…”Ahmad mengetap bibirnya.Lucu dengan nyanyian tadi.Masih tersenyum dia dengan keletah Suha tadi.

“Abang……Mak harap abang pikir sekali lagi..pikir masak-masak…Mak memang dah lama suka Siti…Mak tak de hal kalau nak pegi pinang dia..tapi seelok-eloknya Abang cakap sendiri dulu dengan Siti.Itu yang lebih baik…sekurang-kurangnya kita tahu apa jawapan Siti nanti……”Mak Anum juga bangun dari duduknya.Dia mahu memberi ruang pada Ahmad untuk berfikir sedalam-dalamnya.Ada benar juga kata-kata dari ibunya itu.Dia mengangguk.Namun belum pasti mahu digagahi hatinya bertemu kembali dengan Siti.Membincangkan tentang hati.Sukar namun perlu dicuba.

“Mak..doakan untuk Abang ye…..”Dia berkata dan mengharapkan restu dari ibunya.Ahmad duduk dan cuba berbaring dikatilnya.Mak Anum mengangguk sambil mengukirkan senyuman.Dia melangkah menuju ke luar.Dia membiarkan Ahmad sendiri melayani hati yang rawan.Berbaring kembali Ahmad di katilnya.Meletakkan lengan kanannya di dahi petang itu.Lama dia menyelami diri.Gundah jua yang tiba.Bimbang Siti menolaknya…

****

Ahmad masih termenung dalam biliknya. Dia bangun semula dari baringan.Lama dia duduk di situ.Tiba-tiba wajah Aliff menyinggah di matanya.Suaranya lagi jelas di telinga Ahmad.Semalam dia bertemu Aliff di kedai kopi.Lama mereka berborak.Teringat Ahmad dengan kata-kata Aliff padanya waktu mereka asyik bersembang semalam.Semalaman Ahmad tidak lena tidur.Mengenang tentang apa yang dibicarakan Aliff.Apatah lagi cerita itu menganai Siti.Kerana itu lah Ahmad berani menyuarakan hasrat untuk meminang Siti pada ibunya.

Ahmad menjadi semakin kacau dari semalam tidak lena tidurnya..Jiwanya semakin sakit.Hatinya tersiat-siat dek kesilapannya sendiri.Gelisah dia memikirkan Siti.Semakin takut dia akan kehilangan Siti darinya…Jantungnya laju berdetak.Tidak bisa ditahan mahupun diredakan.Mahu saja saat ini ke rumah Siti dan menikahinya.Biar Siti tahu begitu dalam cintanya kini terhadap Siti.Suara Aliff datang kembali berbisik-bisik ditelinganya.Dia meramas-ramas rambutnya.Sakit namun hanya dengan cara itu dia mampu melepaskan kegelisahannya.Suara itu tetap berbisik ditelinganya.

“Hemm…nanti lepas Irma kawin…Siti pulak…….hemm….nampaknya aku pun kena kawin jugak nih Mat…”Aliff berseloroh.Namun sebentar tadi Ahmad sentap bilamana Aliff menyebut soal Siti.Hatinya jadi gelisah.Jiwa bertambah kacau.

“Kenapa??Siti dah nak kawin jugak ke?”Ahmad cuba menutup rasa resahnya.Roti canai yang dijamahnya tadi semakin perlahan disuap ke mulutnya.Aliff masih rancak menyuap nasi goreng.Tidak tahu apa-apa.

“Agaknya la….katanya hari Irma nikah….keluarga Dafi tuh nak datang rumah..mungkin merisik terus kot…..”Kata Aliff.

“Siapa Dafi?”Ahmad yang sedia tahu nama dan sudah melihat gambar lelaki itu,pura-pura menyoal ingin tahu.

“Bakal suami Siti….belajar sekali kat Australia nun….alah yang Najihah bagitau ari tuh la kat mak kau tuh…apa??yang dia tengok Facebook Siti kat umah kau tuh…...”Kata Aliff lagi.

“Ooooooo…budak tu eh…”Ahmad mengiakan.Aliff mengangguk.

“Dah kau nih…perlahan jer jamah roti apsal?Sakit???”Aliff menyoal.Ahmad tertelan air liurnya.’Sakit’ yang dimaksudkan Aliff itu membuat dia jadi betul-betul sakit.Seperti diperli rasanya.Tapi tidak mungkin Aliff tahu tentang mereka.

”Tidak mungkin Siti menceritakannya.”Bisik hati Ahmad.

“Ishh….sakit apa pulak…ni…..kuah kari nih sikit sangat…tak ummppppss la..”Sempat Ahmad mengelak kata-kata Aliff.Walaupun Aliff tidak tahu tentangnya dan Siti.Ahmad tetap menutup rasa gundah dihatinya.Bimbang kalau-kalau dia sendiri yang membocorkan rahsia hatinya itu nanti pada Aliff.Terkadang terfikir juga dia mahu menceritakan pada Aliff tapi masih dia bertahan.Tidak mahu mengeruhkan keadaan.Risau kalau-kalau kisah yang lama dibangkit kembali oleh Aliff.Terutama kisah sewaktu mereka berdua difitnahkan dulu.Mungkin diungkitkan kembali.

Ahmad bangun dari duduknya mengambil kuah roti canai di kedai Wak Lu.Lelaki 40-an itu sedia membantu Ahmad menceduk kuah kari kedalam piring yang dihulurkan Ahmad tadi.Aliff masih ralid menjamah nasi gorengnya.

“Terima kasih Wak….”Dia dan Wak Lu berbalas senyum.

“Shama-shama…”Pekat jawa Wak Lu masih ada walaupun sudah hampir 15 tahun tinggal di sini.Bernikah dengan Ashikin yang kecil molek anak tuan empunya Restoran roti canai ini.Mereka dikurniakan 7 orang anak.Namun Ashikin masih rampin menjaga tubuh badannya.Itulah yang membuatkan Wak Lu sangat sayang padanya.Wanita berketurunan india itu sangat disayangi suaminya.Jarang Ashikin di izinkan Wak Lu keluar dari rumahnya.Cemburu Wak Lu sangat kuat.Namun Ashikin seorang isteri yang solehah.Sangat menghargai suami dan mencurah-curah kasihnya pada anak-anak.

Selesai makan di restoran Wak Lu tadi,Ahmad menghantar Aliff balik ke rumah.Lampu depan rumah Aliff tidak terpasang.Agak gelap laman rumahnya.Namun masih kelihatan kelibat seseorang di serambi.Nyalaan lampu telefon bimbit ditepi telinga seseorang sangat jelas kelihatan.

“Oklah Mat..terima kasih la belanja aku tadi…”Aliff senyum padanya.Dia membuka pintu kereta Ahmad.Mata Ahmad tertumpu pada nyalaan cahaya ditelinga seseorang itu.Dia merenung kelibat dalam gelap itu.SITI!!

“Kau intai sapa Mat??”Aliff menyoal.

“Tak de siapa-siapa lah..”Ahmad tunduk seketika.

“Siti tuh..biasalah….bergayut dengan buah hati..kenalah gelap-gelap…baru romantik..”Aliff mencebik mulutnya diluar tingkap kereta Ahmad.Dia juga memerhati keletah Siti yang sangat mesra ditalian.Ahmad jadi cemburu.Sinis dia senyum pada Aliff.Hatinya jadi sakit.Lama diperhati.Siti datang sedikit dibucu serambi.Sengaja dia berbuat begitu.Supaya dia boleh membuktikan kepada Ahmad,dia mampu memiliki cinta yang lain tanpa Ahmad.Ahmad cepat-cepat mengalihkan pandangannya.Malas ditenung lama-lama.Hatinya bakal dicalar Siti.BENCI!!

“Mat..apsal?cemburu ke?”Soal Aliff tiba-tiba.Ahmad jadi sentap.

“ishhh..kau nih ke situ pulak!!Oklah!Aku balik dulu!Assalamualaikum…”Cepat-cepat dia melibas stearing keretanya.Pedih hatinya saat itu.Kata-kata Aliff sebentar tadi juga buat dia jadi gelisah.Apakah Aliff perasan dengan riak pandangnya pada Siti sebentar tadi.Atau mungkin cemburunya itu jelas terpancar dimukanya….Dibiarkan Aliff terkumit-kumit menjawab salamnya.Aliff melambai tangannya.Ahmad mencuri pandang dari cermin kirinya.Gelap.Namun masih nampak bayang Si Aliff.Apatah lagi bayang Cik Siti kembang semangkuknya dulu itu,sangat jelas terpancar dek lampu keretanya sebentar tadi.Siti sempat juga mengelak cahaya yang terpantul terang kearah matanya.Sengaja sebenarnya Ahmad membuka lampu tinggi pada nyalaan lampu depan keretanya itu.CEMBURU!!

****



“Siapa tu Long??Tau la ada kereta besar…dah berduit..tapi jangan la suluh kita yang bergelap nih…..”Siti menggosok-gosok matanya yang pedih dek cahaya tadi.Aliff naik melangkah satu persatu tangga rumahnya.

“Lagi mau tanya ka…..”Agak senget senyuman Aliff pada Siti.

“Tak nampak ….Silau……….”Siti memuncungkan mulutnya.

“Kekasih awal dan akhir Siti la tuh…Che Ahmad Si pengembala kambing……”Usik Aliff.

“Huh!!Tolonglah Long….takde maknanyaaaaaaa..”Senget juga mulut Siti cuba menafikan kebenaran.Tidak suka diusik begitu.Siti memasukkan telefon bimbitnya kedalam poket baju tidurnya.Dia berjalan menuju ke muka pintu rumah.Dia sudah berada di depan Alongnya.Aliff memengang lengan Siti.Siti tersentap.Dia berpaling melihat wajah Alongnya dalam gelap.

“Sayang Abang Ahmad tak…?”Tiba-tiba soalan itu terkeluar dari mulut Aliff.Siti terkejut.

“Apa nih Long!?!”Siti jadi kalut.Jiwanya kacau.Jantungnya berdegup kencang.

“Kalau sayang cakap…jangan pendam..nanti terlepas lagi….”Aliff melepaskan genggaman tangannya pada lengan Siti.Dia menepuk-nepuk pipi adiknya itu.Senyum.Namun lain benar senyuman Aliff kali ini.Seperti mengharap Siti pulang kembali pada Ahmad.Aliff melangkah laju dan membuka pintu depan rumahnyadan masuk kedalam rumah.Ada sesuatu yang tersedia diketahui Aliff tentang dia dan Ahmad.Siti bingung.Entah dari mana Aliff dapat menghidu hubungannya dengan Ahmad dulu.Terduduk Siti di kerusi luar rumahnya.Dia menggigit-gigit kukunya yang tidak panjang mana itu.Hati yang mahu membuat Ahmad cemburu tadi tidak lagi menguntum suka.Dia mengucau-ngucau rambutnya hingga kusut dan dibetulkan semula.

“Huh!!Ahhhh!!”Hampir gila dia sebentar tadi mengingati kata-kata dari Alongnya.

“Dah-dah la tuh..masuk…bahaya udara malam nih….cepat dapat sakit…….”Aliff datang mengintai Siti dipintu.Sentap Siti sebentar tadi.

“Masuklah..Abang Ahmad tak datang baliknya kat sini...tak yah tunggu..”Aliff tetap mengusiknya.

“Apa ni Long..Ishh rimaslah..”Cepat-cepat Siti bangun dan masuk ke dalam rumahnya.Aliff senyum sampai ke telinga.

“Dik……jap…jap..”Aliff sempat menarik tangan Siti.Siti hampir terjatuh.Berhenti dia melangkah.

“Apa….??”Soal Siti.Dahinya berkerut.Namun hatinya gundah.Jantungnya bergendang-gendang.

“meh duduk sini dulu…..”Aliff menarik Siti duduk di kerusi depan rumahnya.Siti mengikut saja.

“Apa..cepatlah cakap…”Siti menjeling pada Aliff.Mukanya mencuka .Tidak suka dikata sebegitu tadi.Aliff tetap senyum seperti ada taman dihatinya.

“Jap….. nak tutup pintu depan dulu nih….jap!!”Aliff menuju ke pintu depan dan menutup pintu besar rumahnya.Dia datang kembali mengadap Siti.Siti bangun.Malas dilayan Alongnya itu.Tidak mahu mengambil tahu dari mana Aliff tahu tentang mereka berdua.Apa yang terlintas hanya satu.AHMAD.Pasti Ahmad yang berkongsi cerita dengan Alongnya.Itu yang terlintas saat ini.Siti melangkah dari duduknya.Aliff memerhati.

“Jap la Siti!!”Aliff cuba menarik lengan Siti tapi Siti tetap melangkah.Aliff melangkah juga menghampiri Siti.

“TI…….KALAU DIBERI PILIHAN…ANTARA DAFI DAN ABANG AHMAD……..SITI NAK MATI DALAM PELUKKAN SIAPA???”Langkah Siti terhenti.Rasa tertampar dengan soalan itu.Soalan Aliff tadi bisa membuat jantungnya terhenti berdegup.Seperti terhunus dek belati yang tajam juga rasanya.Bergoncang juga jiwanya meratah kata-kata Aliff.Dia menarik nafasnya dalam.Sesak seperti tidak cukup oksigen saat itu.Siti mengiringkan badannya sedikit.Dia melirik tajam pada Alongnya.Senak dadanya mendengar kata-kata itu.

“Cakap apa nih Long..ishhhh gelilah mendengarnya??!!”Siti menafikan kegelisahan.Berkerut juga dahinya.Namun dia sempat mengukirkan senyuman sinisnya pada Aliff.

“Ishhhhh..apa aku mengarut nih….”Kata hati Aliff.Dia menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.Nakal dia mengukiran senyuman pada Siti.Senyuman itu membuatkan pipinya meninggi sampai menutup matanya yang agak sepet itu.Siti menggelengkan kepalanya.

“Ermm..tak ada apa-apalah gurau je tadi…malam-malam biasala..sawannnn…hihiihihhiiihiihhii….dah la pegi lah tidur….bising-bising malam-malam nih kang mak bangun pulak...”Cepat-cepat Aliff menukar topiknya.

“Apsal jiwang sangat malam nih Long..tadi keluar dating eh….”Siti mengusiknya pula.

“Ishhh..mana ada..kuar ngan Che Ahmad je lah!!”Tegasnya.

“Iyeeee la tuh…”Siti memuncungkan mulutnya.

“Ti…..agak-agak malam nih Siti mimpi siapa?Che Ahmad si pengembala tuh ke atau Dafi budak pandai tuh…. ”Aliff sekali lagi membalas usikan Siti.“Along dah melampau nih…..demam ke apa malam-malam buta nih..”Siti naik marah diusik sebegitu.Mencuka dia memandang Aliff.Aliff gelak sambil menutup mulut.Siti memerhati.Geram.

“Along ni kan….Maaa…..”Belum sempat Siti meninggikan suara memanggil Ibunya,Aliff terkam datang menekup mulut Siti.Siti sempat gigit tangannya.Cepat-cepat dia menarik tangannya itu.SAKIT!!

“Adoiii!Isssshhh sakitlah!!.”Kata Aliff.

“Padam muka!!Mulut tuh lain kali jaga eh jangan main tangkap muat jer bercakap tau!!”Siti menampar lengan Aliff dan menjelir juga.Cepat-cepat dia lari masuk ke bilik dan mengunci biliknya itu.Bimbang juga andai Aliff berlari memukulnya pula..Aliff datang rapat ke depan pintu bilik adiknya itu.

“TUKK..TUKK..”Aliff mengetuk pintu bilik Siti.

“Apa lagi Long..??”Soal Siti.

“Semoga malam nih mimpi orang tersayang yeh!?”Aliff masih mengusiknya disebalik pintu bilik itu.

“Selamat malam Long!!”Kata Siti.Malas dilayan Alongnya yang tengah ‘sawan’ itu.

“Selamat malam Ti….ihikkk.”Senyum Aliff berlalu dari bilik Siti.Dia meniup-niup tangannya yang sengal digigit tadi.Siti menyambar selimutnya dan menutup seluruh tubuhnya.Dia berselubung didalam selimutnya itu.Dipejamkan matanya.Memejam matanya sekuat-kuat yang mungkin.Namun mengapa tiba-tiba terngiang-ngiang kata-kata Alongnya menyinggah di telinga.Berkali-kali soalan itu menghentam jiwanya.Wajah Dafi memintas dimata…Wajah Ahmad mencekam jiwanya…Dia menjadi resah…Berbolak-balik hatinya saat ini.

“ANDAI AKU DIBERI PILIHAN………..DAFI ATAUPUN AHMAD……AHHHHHH…..!!”Keluhan Siti semakin menyesakkan.Dipejamkan matanya kembali.Wajah Kedua-duanya datang menghampiri.Kata-kata Aliff benar-benar membuat Siti jadi kacau.Berulang-ulang persoalan itu bermain difikirannya.Dia seperti berada di antara dua simpang jalan yang berbeza.Kanan atau kiri.Tidak tahu mana satu arah yang mahu ditujuinya.

“ANDAI AKU DIBERI PILIHAN…DIA ATAUPUN DAFI…Ishhhhhhhh…..”Sekali lagi suara hatinya bertanya.

“Alongggggggggggg..kenapa kau seksa aku dengan soalan macam nih….arrgghhh…”Siti bangun dari baringannya.Dia meneguk air mineral didalam botol kecik ditepi katilnya.Dia berbaring semula.Malas sudah memikirkan persoalan tadi….Dia menutup kepalanya dengan bantal.Beristigfar Siti malam itu.Akhirnya Dia lena dalam kedinginan malam yang penuh dengan kesunyian itu.

“Abang….mengapa aku hanya mahu memelukmu….disaat-saat begini..kau tetap menjadi pilihanku..peluklah aku bang…..biar aku tenang dipelukkanmu………Abang…….”Siti mengesel-geselkan kepalanya didada Ahmad.Terasa hangat pelukkan Ahmad padanya malam itu.Sekuat mungkin dia memeluk Ahmad di alam mimpinya itu.Menari-nari didalam taman cintanya.Berdua menyemai cinta di singgahsana yang indah.Badannya mengensot sedikit memberi ruang untuk Ahmad menghulurkan tangan mahu memeluknya lagi dalam tarian cintanya.Namun tidak sempat Ahmad mencapainya….

“GEDEBUK”Siti jatuh dari katilnya.

“Arghhh…Adoi….”Cepat-cepat dia bangun dari jatuhnya.MAMAI dia saat itu.Menggenyeh-genyehkan matanya.Sakit namun terlalu mengantuk membuatkan dia kembali nyenyak di katilnya.Mujurlah ibu mahupun Aliff lena malam itu.Tidak mendengar bunyi ‘buah nangka’tergolek jatuh dek mimpi yang indah.Siti menyambung tidurnya.Tersenyum sendiri memeluk kuat bantal peluknya……….LENA……..

0 ulasan: