CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tok Dan Opah

Tok Dan Opah

Assalammualaikum...

Selamat datang ke blog Shahir+Adira=Shahira.. Kami ingin berterima kasih kerana sudi melihat blog ini.. Kami admin mengalu-alukan semua agar sentiasa memasuki blog ini dan melepak di blog ini..Terima kasih buat Yunie Zahan kerana sudi berkongsi novel "September Musim Cinta"...Sebarang komen atau apa2 saja tulisla di Jom Chat...

Shahir dan Adira

Shahir dan Adira

-: B!LA C!NTA :-

-: B!LA C!NTA :-

-:Bahagia melihat mereka bahagia:-

-:Bahagia melihat mereka bahagia:-

~WELCOME~

Bio Shahira

Bio Shahira

SHAHIRA

SHAHIRA
ADIRA & SHAHIR

Love Shahira

Birthday Shahir

Birthday Adira

-: ShahiraZONE :-

AKUJANJI SHAHIRATICS..ekekeke kalau x tepati bkn shahiratics sejati..

Sebab admin sayang sgt dgn Kg Shahiratics, Tok Ketua, Penolong Tok Ketua n penduduknya...so ada beberapa isu admin nk bangkitkan di sini. Tak semua org suka apa yg kite suka, so kene sentiasa berhemah sentiasa k.

Sebagai warga kampung Shahiratics yg sejati, anda diminta mematuhi arahan-arahan berikut;-

1. MEROYAN

- Sila royan dgn berhemah. Dilarang mengekspresikan perasaan diri yang keterlaluan sama ada gembira atau sedih atau dlm ertikata lain meroyan, merobuk di kampung/umah lain selain di kg shahiratics. (Cth kampung/umah lain; Shahir af8, Adira fan club, wall mak anum, wall kak nam etc...)

- Kene fikir jgk sensitiviti n perasaan org lain.

2. EDIT GAMBAR

- Org kg shahiratics mmg kreatif, tak dinafikan lg. Tapi, sebarang gambar2 yg diedit perlulah menepati piawai yang telah ditetapkan, atau admin akan delete.

i) tiada sebarang gambar2 edit yang keterlaluan (seperti berpelukan, badan lain muka lain; badan sheila majid, muka adira-tidak dibenarkan sama sekali)

-Kalo nk edit gambo org tu...pandai2 la mintak kebenaran ye...

3. TAG/MENEMPEK GAMBAR/VIDEO

- dilarang menampal atau men'tag' sebarang gambar shahira di wall pihak lain terutama wall umum sepetri wall mak anum dan wall kak nam tanpa kebenaran admin shahiratics (p/s: kami memahami keinginan anda untuk berkarya dan berkongsi kegembiraan tetapi tidak semua yang setuju dengan kegembiraan dan kekreatifan kita berkarya).

- Tag berpada2..kalau gmbar Shahira berdua tu tak perlulah tag d page Shahir Af8 cthnye...or pada keluarga mereka. Tag/tempek ikut kesesuaian lah ye. Jgn la kat wall mak anum tag gambar Adira lak cthnye.

4. KREDIT GAMBAR/VIDEO

- sebarang gambar/video yg diambil dari pihak ketiga, sila kreditkan nama pihak terbabit.

5. TETAMU TAK DIUNDANG

- apabila ada tetamu yang tidak diundang datang, sambut mereka dgn sennyuman, bentangkan kapet merah siap dgn bunga manggar or tarian naga ke skali walau kita tak tahu apa tujuan mereka.

- apa jua provokasi yang cuba dicetuskan oleh pihak lain jgn mudah melatah. Jika masih rasa marah..tekan tanda =)

6. SPEKULASI

- dilarang membuat spekulasi tanpa mengetahui cerita/keadaan sebenar walaupun di dalam hati kita punya taman bunga sebesar alam.

- dilarang 'copy & paste' atau'print screen' apa2 jua perbualan dari pihak lain tanpa mengetahui apa yang diperkatakan..

- nk CSI pun, jgn la terang-terangan sgt...coverline skit k

7. KUTUKAN/PROVOKASI/PERGADUHAN

- Jangan cpt melatah...kite relax je org nk kata apa. Ingat moto KG. CHILL & IGNORE =)

- Dilarang wujudkan sebarang pergaduhan di Kg. Jika ada..pandai2 lah sejukkan/tenangkan keadaan ye. kalau ada org baru yg masih tak faham konsep di kg kite...sila2 lah tunjuk ajar ye.

- tidak dibenarkan mencetuskan pergaduhan/perbalahan/ atau apa2 yang menyebabkan perasaan tidak senang kpd sesiapa jua yg membaca. sebelum berkata atau menulis apa2..fikirkan perasaan org yg membaca dgn meletakkan diri sendiri di tempat org yg diperkatakan..

8. KERAHSIAAN/ISU SENSITIF

- isu2 sensitif dan rahsia kg.. jika ada perkara2 yg terpaksa diperap dalam peti besi yg dirahsiakan lokasinya bukan la bermakna admin xnak kongsikan ngan org kg terchenta nie tapi itu adalah untuk tujuan keselamatan dan keamanan kg tercinta nie n menjaga keselamatan pihak2 yg berkenaan.. org2 kg yg sejati mesti faham kan? Tapi kami cuba sedaya upaya berikan sajian menarik utk semua ..

9. NAMA SHAHIRATICS

- Sapa2 yg pakai nama fb ada shahiratics tu...pandai2 la behave ye, lg2 kat umah/kg org lain...korng bawak nama shahiratics, so kalo buat apa2 ramai yg melihat...lg2 kalo wat salah. jgn nnti hnya kerana nila setitik rosak susu sebelanga...k =)

**Admin cuba buat yg terbaik utk semua..utk Kampung Shahiratics, org2 kg n tak lupa juge buat SHAHIRA kesayangan kite. Harap semua leh beri kerjasama ye... Ni semua utk kesejahteraan kg.. =)

SAYANG SHAHIR+ADIRA=SHAHIRA

SAYANG KG SHAHIRATICS

SAYANG WARGA SHAHIRATICS SEMUA

CHILL & IGNORE

ANYTIME ANYWHERE

September Musim Cinta

September Musim Cinta

Sabtu, 10 Disember 2011

Cerita Cinta Kita - Bab 16

Shahir terjaga semula pada jam 10.30 pagi. Badannya masih letih. Fikirannya masih tetap berkecamuk. Dia teringat semula peristiwa hitam semalam.

Rozita, Adira, baby… semuanya membebankan otak. Menyesakkan nafasnya.

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Dibiarkannya tak berjawab. Apabila diperiksa, Shahir terkejut melihat lebih 100 missed call dan sms yang diterimanya sejak pagi tadi. Semua bertanyakan tentang kes khalwatnya dengan Rozita Che Wan yang terpampang di dada-dada akhbar hari ini.

Shahir mengeluh. Mengenangkan reaksi mak, abah dan mama yang pastinya akan turut membaca berita ini. Bagaimana mahu berhadapan dengan semua ini?

Maulana: Shahir, Dira dah dibawa balik ke rumah mama dia. Mak dengan abah kau pun ada sama. Diorang tunggu kau kat sana. Kau dating eh? Kita selesaikan cara baik.

Shahir terkedu membaca kiriman SMS dari Maulana. Pelbagai persoalan timbul di benaknya. Adakah dia bersedia untuk berdepan dengan semua ini? Mampukah dia menjelaskannya pada mereka? Dan yang paling utama, dapatkah Adira memaafkannya dan menerimanya semula?

____________________________________________________________________________

Shahir menarik nafas dalam-dalam sebelum menjejakkan kakinya ke hadapan pintu rumah. Salam diberi.

“ Wa’alaikumussalam…” balas mama Adira.

Shahir pantas mengucup tangan mamanya. Mama Adira mengalirkan air mata sambil mengusap kepala Shahir penuh kasih. Dia yakin Shahir tidaklah seburuk yang digembar-gemburkan dalam berita. Shahir dibawa masuk.

“ Mak, abah…” Shahir menegur kedua ibu bapanya.

Puan Mahanum sedang mengesat air mata. Ayahnya pula sedang merenung tajam ke arahnya. Adira…?

“ Mana Dira ma?” Tanya Shahir.

“ Ada kat dalam bilik tu. Tengah rehat agaknya.” Jawab mamanya lembut.

“ Hah! Ingatkan kamu dah lupa yang kamu tu dah beristeri. Ingat pulak ye? Masa kamu buat perkara tu, tak sedar pulak yang kamu tu dah ada anak bini.” Jerkah abahnya.

“ Abah, Shahir tak buat semua benda tu. Ni semua salah faham. Tolong la percayakan Shahir.” Ujar Shahir separuh merayu.

“ Kamu ingat senang kami semua nak percaya? Hati abah, mak dengan mama kamu ni terluka Shahir. Inikan pula Adira. Sebab kamu la dia keguguran.” Marah abahnya.

Shahir kehilangan kata-kata. Ya, dia memang tak bersalah dalam hal khalwatnya dengan Rozita. Tapi memng dialah penybab Adira keguguran. Dia dah membunuh zuriatnya sendiri. Betapa kejinya dirinya.

Adira yang mendengar kekecohan yang berlaku di ruang tamu, menapak keluar dari bilik dengan berhati-hati.

Shahir yang melihat Adira kesusahan, segera ingin memimpinnya untuk duduk. Namun, tangannya ditepis kasar oleh Adira yang seolah-olah jijik dengan sentuhannya.

Shahir menelan liur.

“ Sayang, tolong percaya pada abang. Abang tak bersalah dalam hal ni. Abang minta maaf kalau hal ni mengguris hati Dira. Abang minta maaf sebab buat Dira sakit. Abang betul-betul minta ampun sebab dah buat kita kehilangan baby kita.” Ujar Shahir sebak.

“ Kau ingat senang aku nak maafkan kau? Kau dah tampar aku. Kau dah tido dengan betina tu. Lepas tu kau bunuh baby aku!!! Senang kau cakap maaf, kan? Sampai mati pon aku takkan lupa semua perbuatan kau! Kenapa kau tak bunuh je aku sekali hah Shahir?!!!” balas Adira penuh emosi dengan suara yang sungguh nyaring. Belum pernah lagi dia meninggikan suara sampai tahap itu pada sesiapa pun.

“ Yayang! Tak baik ber’aku’ ‘kau’ dengan suami. Cuba bawa bertenang. Kamu tu bukannya sihat lagi. Cuba dengar dulu penjelasan Shahir.” Tegur mamanya.

“ Mama still nak suruh Dira dengar cakap dia ni? Fine! Dira dengar. Tapi, whatever he says, jangan harap Dira akan maafkan dia. HUH!”

“ Dira… abang mengaku abang silap. Dira boleh hukum abang. Abang akan buat apa saja asalkan Dira maafkan abang.” Rayu Shahir.

“ Kau diam!!! Aku tanak dengar apa-apa lagi daripada mulut kau. Dari awal kita nikah, kau selalu buat aku makan hati. Aku tak pernah diiktiraf sebagai isteri kau, bahkan status aku sebagai isteri pon disorok. Aku terpaksa makan hati setiap kali ajak kau teman aku ke mana-mana. Konon takut rahsia terbongkar. Eh pegi mampus la dengan rahsia ni! Kau memang ego! Pentingkan diri! Aku dah tak tahan hidup dengan kau!” jerit Adira meluahkan apa yang terpendam di hatinya selama ini.

Semua yang ada terdiam. Memang kasar bahasa yang digunakan Adira, namun masing-masing tak sanngup untuk menegur. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Shahir memegang kepalanya yang pusing. Kata-kata Adira berlegar-legar di dalam mindanya. Masalah ini begitu membebankan dirinya. Dia cuba untuk menstabilkan diri. Namun pandangannya semakin berpinar-pinar sebelum dunianya menjadi gelap.

_____________________

Shahir tersedar sejam kemudian. Saat itu dia sudah terbaring di katil Adira.

“ Shahir dah sedar? Alhamdulillah… risau mama.” Ujar mama Adira. Walau apa jua yang berlaku, dia tetap sayang pada Shahir yang sudah dianggap seperti anaknya sendiri. Begitu kuat perasaan sayang dan kasihnya pada yayang, begitu jugalah rasanya pada menantunya itu.

Shahir menghadiahkan senyuman hambar kepada mamanya. Dipandangnya pula wajah Adira yang masam-mencuka.

“ Kalau dah sedar tu, tak reti-reti lagi ke nak balik? Menyemak je kat sini.” Kata Adira bersahaja namun cukup sinis.

“ Yayang! Tak baik cakap macam tu. Shahir kan tak sihat ni.” Marah mamanya. Adira menjeling tajam, penuh kebencian. Hatinya tidak tercuit sikit pon dengan keadaan Shahir.

“ Tak pe la mama. Shahir rasa dah okay dah ni. Shahir balik dulu la ye.” Tuturnya lembut sambil bangun dari katil.

“ Eh makan la sikit dulu. Nanti pengsan balik, macam mana?” nasihat mamanya.

“ Tak! Tak pe… Shahir tak lapar pun. Nanti kalau lapar, Shahir makan.” Shahir melangkah keluar dengan lemah. Jiwanya meronta untuk dimaafkan.

Wanita yang terlalu dicintainya kini sangat benci padanya. Kata-kata Adira seperti sembilu yang menghiris sekeping hatinya. Shahir reda dan memaafkan kekasaran Adira. Dia tahu Adira terlalu marah padanya. Dia tidak mahu Allah memurkai Adira dek sikap kurang ajarnya pada Shahir sebentar tadi.

Ah, Ahmad Shahir Zawawi! Sungguh tulus hatimu mencintai Siti Adira Suhaimi ini. Seandainya wanita ini bias mengetahuinya….

__________________________

Shahir mengambil keputusan mahu berjumpa Rozita untuk berbincang. Masalah ini perlu diselesaikan segera.

“ Shahir, dah lama tunggu? Sorry I lambat.” Tegur Rozita.

“ No, it’s okay. Listen, I nak kita cepat-cepat settlekan benda ni. I tanak isu ni berlanjutan. Dan sekarang, jom kita bincang.” Shahir menuturkan ayatnya dengan lancar.

“ Shahir, I sebenarnya nak confess something. I actually cintakan you. Apa kata kita nikah? Habis cerita.” Rozita akhirnya meluahkan juga perasaan yang terbuku di hati.

Shahir pantas memintas.

“ No! tak boleh!”

Riak wajah Rozita berubah.

“ Why? You tak sukakan i?” Tanya Rozita polos.

Shahir menarik nafas dalam-dalam. Mungkin sudah tiba masanya untuk dia berterus-terang dengan Rozita mengenai status yang dipegangnya.

“ Rozita, I bukannya tak suka or benci you. I senang berkawan dengan you. Tapi… that’s the limit! I tak boleh dan tak akan kahwin dengan you sebab…. Sebab… i.. dah ada isteri.” Lafaz Shahir.

“ What?” apa yang you cakap ni? You are married? With whom?” rozita tak mampu membendung rasa terperanjatnya tika itu.

“ The girl yang serang you the other day. She’s my wife, Adira.”

“ Woooo! You ni giler la Shahir. How come you boleh sorok your status as her husband depan orang ramai? It is UNFAIR!” Rozita mula membela Adira. Dia mampu membayangkan perasaan wanita itu.

“ I tahu… and I menyesal sangat. You kena bantu I untuk yakinkan semua orang yang kita tak bersalah. Will you?” pinta Shahir dengan sejuta pengharapan terpeta di wajahnya yang sedikit pucat.

“ Of course Shahir! I will. I tak nafikan yang I memang adore and love you so much. But at the same time, I pon tak sanggup nak lukakan hati kaum I sendiri. I faham perasaan Adira. I pon penah alami zaman berumah tangga before this.” Ungkap Rozita ikhlas. Sekuntum senyuman dihadiahkan pada Shahir.

“ Alhamdulillah… thanks for being understanding. You memang seorang teman dan wanita yang baik. I pasti, jodoh yang baik akan datang juga untuk you. I akan doakan itu.” Balas Shahir terharu.

“ Amin… I pon harap cam tu. So, kita still boleh berkawan kan? “ soal Rozita.

“ Ya. InsyaAllah, sampai bila-bila.” Balasnya.

“ Dan pasal kes khalwat kita tu, you jangan risau sangat. I akan upah lawyer untuk selesaikannya. Kalau you nak I cakap pada your wife pun I sanggup.” Tawarnya ikhlas.

“ Eh-eh! Tak payah. Kang tak pasal-pasal you kena penangan free dari dia.. Mood dia tak center lagi tu.” Shahir cuba untuk menghiburkan suasana.

Dia menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya Rozita sudah tahu hal sebenar dan boleh membantunya menyelesaikan kes khalwat mereka.

Namun, yang masih menjadi permasalahn adalah… Adira!

‘Sayang, bila agaknya sayang boleh maafkan abang?’ monolog Shahir.

0 ulasan: